(شامل مقدمه - درس ستایش-زنگ آفرینش
نمایشنامه زنگ آفرینش-اندرز پدر-چشمه معرفت)
http://s5.picofile.com/file/8143503750/01_moghaddameh.mp3.html
http://s5.picofile.com/file/8143503384/02_setaysh.mp3.html
http://s5.picofile.com/file/8143504268/03_zang_e_aafarinesh.mp3.html
http://uplod.ir/2kllksh1l8y2/04-zange_afarynesh-namayesh.mp3.htm
http://uplod.ir/p404f4dwi32a/05-andarz_e_pedar.mp3.htm
http://uplod.ir/okwyppqpgt56/06-cheshmey_marefat.mp3.htm
اصطلاح«نماد» مفهوم بسیار وسیعی دارد؛ آن چنان که می توان از آن برای توصیف
هر شیوه بیانی که به جای اشاره مستقیم به موضوعی، آن را غیرمستقیم و به واسطه
موضوعی دیگر بیان می کند، استفاده کرد. نماد در قلمرو ادبیات و شعر از پیشینه ای
طولانی و پرفراز و نشیب برخوردار است. «نماد» معادل واژه (Symbol) برگزیده شده است.
نماد عبارت است از هر علامت، اشاره، ترکیب و عبارتی که بر معنی و مفهوم ورای آنچه ظاهر آن
می نماید، دلالت کند، درعین حال «نمادگرایی» یا «سمبولیسم»، فقط نشاندن یک مفهوم به جای مفهوم
دیگر نیست، بلکه استفاده از تصاویر عینی و ملموس برای بیان عواطف وافکار انتزاعی نیز هست.
یک کلمه یا یک شکل وقتی نمادین تلقی می شود که به چیزی بیش از معانی آشکار و مستقیم خود دلالت کند.
نمادها را در یکی از سه دسته زیر جای داده اند:
1- طبیعی 2-مستور یا اختصاصی 3- نمادهای مرسوم
در ادامه مطلب به نمادها در ایران اشاره می کنیم: